!В последните години младите таланти във Формула 1 започват да изгряват на все по - крехка възраст.
Пример за това е самият Макс Верстапен, който на 17 години дебютира в спорта, а на 18 години вече е
победител в състезание. Той далеч не е единственият такъв, като други са младата испанска надежда
Карлос Сайнц, който се счита на наследник на Фернандо Алонсо в спорта. Още един такъв е тест пилота
на МакЛарън и шампион в Gp2 сериите за 2015 година - Щофел Вандоорн. А един от най - обещаващите
бъдещи таланти е сина на седемкратният световен шампион в спорта - Мик Шумахер. Нека да погледнем
какво е постигнал всеки един от тях до момента.
Пример за това е самият Макс Верстапен, който на 17 години дебютира в спорта, а на 18 години вече е
победител в състезание. Той далеч не е единственият такъв, като други са младата испанска надежда
Карлос Сайнц, който се счита на наследник на Фернандо Алонсо в спорта. Още един такъв е тест пилота
на МакЛарън и шампион в Gp2 сериите за 2015 година - Щофел Вандоорн. А един от най - обещаващите
бъдещи таланти е сина на седемкратният световен шампион в спорта - Мик Шумахер. Нека да погледнем
какво е постигнал всеки един от тях до момента.
Макс Верстапен
Младият холандски пилот започва кариерата си в моторните спортове на възрастта от 4 години и половина, когато участва в Мини джуниър картинг шампионата в Лимбург - Белгия. През 2006 година преминава в Ротакс Минимакс класа, като печели белгийския шампионат. Година по - късно печели и сериите в Холандия, а също така успява да триумфира и в шампионата на кадетите в Белгия.
През 2009 година се присъединиява към екипа на Тийм Пекс Рейсинг, като печели сериите Флемиш минимакс и белгийския КФ5 шампионат. Година по - късно започват и неговите участия на световната картинг сцена, като младият Макс се приъсединява към екипа на КРГ, за да участва в европейските и световните картинг серии. През същият този сезон завършва на второ място в световния шампионат КФ3, но триумфира с титлата в европейските ВСК, побеждавайки Робърт Вису. 2011 успява отново да спечели европейският шампионат, като това му носи място в програмата за пилоти на Интрепид, която му дава право на участие в КФ2 и Кз2 класовете. В КФ2 класа той успява да спечели в световните мастърс серии, а в края на годината е обявено, че Макс ще напусне тима на Интерпид, като той се завръща с тима на КРГ. Участието му в Кз2 не е много успешно, като успява да приключи сезона на 21-ва позиция. През 2013 година печели европейските купи в КФ и КЗ сериите, а също така и световните в Кз1, което е най - високата серия. Това той прави на крехката възраст от 15 години.
Първото му участие с болиди е през същата година, когато участва в тестове с болид от Формула Рено 2.0 с екипа на Барази - Епсилон. Също така прави тест и с болид от сериите Формула 3, където впечатлява екипа на Мотопарк Академи. Това му носи и още един такъв през декември месец, карайки за екипа на Йохан Кауфман Рейсинг на пистата Херез, записвайки най-добро време. През февруари 2014 е обявено, че Верстапен ще направи състезателния си дебют в Зимните серии Флорида.
През същата тази година, младият холандец успява да запише седем подиума от 12 надпревари, като 4 от тях са победи, а също така към сметката си добавя три пола и три най-бързи обиколки. Годината за него е успешна, като Макс участва в Европейската Формула 3 серии. Там той записва 10 победи, 7 полпозишъна, 7 най-бързи обиколки и завършва сезона с 16 подиума от 33 състезания, което му отрежда третото място в генералното класиране. С това си представяне, Верстапен си спечелва място като тест пилот в отбора на Торо Росо във Формула 1. Холандецът кара в свободните тренировки в Япония, САЩ и Бразилия. Младият Макс участва и в гоишното състезание в Макау с болиди от Формула 3, като завършва на седма позиция.
Със силните си представяния в тренировките с болида на Торо Росо, Макс получава оферта от екипа на Мерцедес да се присъедини към тяхната програма за развитие на млади пилоти, но само 6 дни по-късно е обявен, като титулярен пилот на Торо Росо за сезон 2015.
С дебюта си Макс Верстапен поставя рекорд за най-млад пилот участвал в състезание от Формула 1. Това се случва на пистата в Австралия - Албърт парк, когато само проблеми с двигателя го спират от това да спечели първите си точки в спорта. Това той прави старт по-късно, когато успява да завърши на седма позиция в ГП на Малайзия и поставя втори рекорд - най-млад пилот спечелил точки.
Следващото състезание в Китай холандецът прави няколко изключителни изпреварвания, когато броени обиколки преди финала, двигателят Рено в болида му получава повреда, което го лишава от възможността за спечелване на точки за второ поредно състезание. Следват няколко трудни надпревари, като той не успява да влезе в точките в Бахрейн, където отпада, в Испания се разминава с топ 10 и завършва 11, а в Монако отпада след инцидент с Ромен Грожан на завоя Сен Дево. В Канада отново не успява да спечели точки, като финишира 15, но в Австрия завършва 8 и спечелва 4 точки за своя тим. В състезанието за ГП на Великобритания, Макс има много трудности в надпреварата, като допуска и няколко грешки, а в крайна сметка отпада от надпреварата.
Втората част на сезона е много силна за холандеца, като той не успява да запише точки само в напдреварите за ГП на Италия и Абу Даби, но за сметка на това показа великолепно каране в състезанията в Унгария и САЩ, където записва две четвърти места и завършва сезона на 12 позиция с 49 точки.
Дебютният сезон на Верстапен е определен, като изключително успешен, след като успява да победи и младият си съотборник Карлос Сайнц младши. А с карането си през годината кара критиците си да замълчат относно решението на Торо Росо да го вземе, като титулярен пилот на възрастта от 18 години. Само след един сезон във Формула 1, започва да се говори, че Макс е наблюдаван от всеки един от големите отбори, най-вече Ферари и Мерцедес.
Сезон 2016 започва добре за Верстапен, като успява да запише точки във всяко едно от първите три състезания. ГП на Русия се оказва последната му надпревара за Торо Росо, а младокът се движи на шеста позиция, докато двигателят Ферари в неговият болид не го предава и го изкарва от надпреварата.
Шокиращото решение на Ред Бул да го повиши, като техен пилот за сметка на руснака Данийл Квят, се оправдава още в първото състезание, където Макс успява да се пребори, както със своя съотборник, така и с двамата пилоти на Ферари и в крайна сметка печели ГП на Испания. С това състезание той успява да свали три рекорда - за най-млад пилот водещ надпревара от Ф1, най-млад пилот на подиума и най-млад победител в спорта.
Въпреки трудностите му в Монако, младият холандец показа на света на моторните спортове, че той има качествата и таланда да се бори за успехи. Бъдещето пред него е светло и най-вероятно Макс съвсем скоро ще има и възможността да се бори за титла във Формула 1. Разбира се това зависи много и от други странични фактори, но мнозина са убедени, че Верстапен е бъдещ шампион в най-добрия моторен спорт в света.
Карлос Сайнц младши
Новата испанска надежда във Формула 1 започва кариерата си в картинга, като първия сериозен успех постига през 2008 година, когато е само на 13 и печели Азиатските серии в клас КФ3. През 2009 година печели престижното състезание за млади картинг пилоти в Монако и завършва на второ място в европейските КФ3 серии.
През 2010 година започва участието си в европейските Формула БМВ серии, като има 1 победа, 2 полпозишъна, 5 подиума и 2 най - бързи обиколки на сметката си, което му носи 4-то място в крайното класиране след 16 надпревари. В същото време участва и в тихоокеанските серии на Формула БМВ, където записва 2 успеха, 3 пола, 2 най - бързи обиколки и 5 подиума от 9 състезания. През съшата тази година участва и в европейските Формула Рено 2.0 серии, където успява да запише 1 подиум от 4 надпревари, а в Европейските Ф3 Оупън серии завършва с 1 подиум на сметката си от 4 надпревари. В края на година взима участие и в зимните серии Формула Рено Великобритания, където кара в 2 надпревари и записва 18 точки и 18-то място в генералното класиране.
2011 година е доста по - успешна за него, като испанеца кара в Евросериите Формула Рено и записва 2 победи, 4 полпозишъна, 5 най - бързи тура и 10 подиума, които в края на сезона му отреждат 2-ро място в генералното класиране. В това време успява да триумфира в Северноевропейските серии Формула Рено, като записва 10 победи, 8 пола, 12 най - бързи обиколки и 17 подиума от 20 надпревари и събира общо 489 точки.
През 2012 година кара в британската Формула 3, където записва 5 победи, 1 полпозишън и 2 най - бързи обиколки, като успява да се качи общо 9 пъти на подиума и завършва сезона на 9-то място в генералното класиране. Във въпросната година взима участие и в изключително важният и престижен шампионат на ФИА - Европейската Формула 3. Там той записва 2 полпозишъна, 1 победа, 1 най - бърза обиколка и 5 подиума, като завършва 5-ти в крайното класиране със 161 точки. Също така участва и в надпреварата Masters of Formula 3, където се класира на 4-то място.
През 2013 година участва в сериите Gp3, където записва 2 подиума, 2 бързи обиколка и 1 полпозишън, а в крайното подреждане е 10-ти със 66 пункта. Също така кара и в Световните серии Формула Рено 3.5, като взима участие в 9 надпревари и успява да се отчете само с една бърза обиколка, а в края на сезона е 19-ти с 22 точки.
Представянето му в тази и предходните години впечатлява екипа на ДАМС, които му дават възможността да кара за тях във Формула Рено 3.5 за целият сезон през 2014 година, а младият Карлос се отплаща богато на французите, като прави невероятни карания и записва 7 победи, 7 полпозишъна, 6 най - бързи обиколки и 7 подиума, като триумфира с титлата в края на сезона, след като записва общо 227 точки.
Това му каране не остава незабелязано и му урежда място в екипа на Торо Росо до младия Макс Верстапен, като титулярен пилот за сезон 2015.
Първият му сезон в най - високото стъпало на мотоспорта започва с точки в първата му надпревара - ГП на Австралия. На пистата Албърт Парк, Карлос кара силно и завършва на 9-то място, а в Малайзия завършва зад съотборника си Макс Верстапен и се класира на 8-ма позиция. В надпреварите в Китай и Бахрейн не успява да се класира в топ 10, като в Шанхай е 13-ти, а в пустинната надпревара не успява да завърши. В домашното си ГП на Испания, Сайнц успява да направи силно каране и да вземе 2 точки, а в надпреварата по улиците на Монако завършва в топ 10 и записва 1 точка. Следват трудни надпревари за него, като в Канада е едва 12-ти, а в състезанията от Унгария до Белгия записва четири поредни отпадания, последвани от 11-то място в Италия.
Втората половина на сезона за него също е трудна, като успява да запише класиране само в 3 състезания - Сингапур (9-ти), Япония (10-ти) и САЩ (7-ми), но отпада в надпреварите в Русия и Бразилия, а в Мексико приключва надпреварата на 13-то място, докато в Абу Даби се разминава с точките и завършва 11-ти.
Представянето му и спечелените точки го класират на 15-то място с 18 пункта и въпреки няколкото си силни надпревари остава в сянката на по - младият си съотборник - Макс Верстапен. Въпреки това показва, че е заслужил доверието на екипа си и това му отрежда и договор за 2016-та година.
Сезон 2016 започва доста по - силно за младият испанец, който успява да завърши в точките във всяко едно състезание без ГП на Бахрейн, поради отпадане, както и в ГП на Русия, където се класира на 12-то място след наказание за неспазване на лимитите на трасето. Въпреки това той успя да запише 16 пункта и се намира на 13-та позиция в генералното класиране.
Определено кариерата на Карлос Сайнц се развива в положителна насока с доста бързо темпо, а вече има информации, че някои от големите екипи следят изкъсо младият испанец, но едно е ясно - ако продължи с това си представяне съвсем скоро ще го видим в някой от големите екипи. Битката им с Макс започна още от първата им надпревара, а в бъдеще можем да ги видим и в така за титлата.
Щофел Вандоорн
Белгийската моторспорт надежда започва моторспорт кариерата си през далечната 1998 година на 6 години. Десет години по-късно печели Белгийския КФ2 шампионат. През 2009 година завършва втори в световния ЦИК-ФИА шампионат в клас КФ2.
През 2010 година прави дебют в шампионатите с отворени кокпити. Взима участие във Формула 4 Еврокъп 1.6, като печели шамионата. Успява вземе 5 победи, 5 пола, 4 най-бързи обиколки и да се качи на подиума 9 пъти в 14 състезания. Представянето му е повече от впечатляващо, като се има предвид, че това е дебютно негово участие. През следващата година взима участие в Еврокъп Формула Рено 2.0 и завършва на 5-та позиция в крайното класиране. В същата 2011 година успява да завърши 3-ти в шампионата Формула Рено 2.0 НЕК.
2012 година е повече от успешна, като във втория си сезон за Еврокъп Формула Рено 2.0, успява да триумфира с титла, след като записва 4 успеха, 6 полпозишъна, 3 най-бързи обиколки и 11 подиума. Също така взима участие в половината състезания във Формула Рено 2.0 НЕК и триумфира в 5 от 7-те надревари, а подиумите му са 6.
През 2013 година взима участие в най-високия клас на световните серии Рено 3.5. Сезонът му е изключително успешен и младият белгиец показва огромния си потенциал. Най-големият му конкурент е изключително мотивираният и талантлив Кевин Магнусен, с когото са заедно в програмата за развитие на млади пилоти на МакЛарън. Битката между тях е много успорвана. И двамата редят успехи и подиуми и в крайна сметка датчанинът печели титлата след като събира 60 точки повече от белгийския си конкурент. Вандоорн успява да спечели 4 състезания, като се качва на подиума 10 пъти.
Сезон 2014 е един от най-успешните в кариерата на Щофел, като подписва и кара за отбора на АРТ в GP2 сериите, където завършва сезона на 2-ро място с 4 победи и 10 подиума. В същото време подписва и договор с екипана МакЛарън за тест пилот, което е огромна крачка към Формула 1.
2015 година е определено най-успешната за Вандоорн, като неговата кариера се развива с невероятно темпо. Успява да доминира целия сезон в GP2 сериите, а с това си спечелва титлата в шампионата. Спечелва 7 състезания и се качва на подиума 16 пъти от 21 състезания. Феноменалното му представяне му носи 341,5 точки и го доближава съвсем близо до Формула 1. Въпреки това той остава тест пилот на МакЛарън, като се разминава с възможността да кара за екипа през 2016, след подновения контракт на Дженсън Бътън.
Вандоорн е пратен от Рон Денис в японските серии Супер Формула, с целта да развие своите талант и скорост. Той получава своят шанс да участва в състезание от Формула 1 в ГП на Бахрейн, след контузия на Фернандо Алонсо. Още с първата си надпревара, белгиецът показва своите качества и записва първата точка за тима през сезон 2016 и побеждава много по-опитният си съотборник в лицето на Дженсън Бътън.
Следващата 2015 година започва участието си в немския шампионат Формула 4 с отбора на Ван Амерсфоорд, като взима участие във всички 22 надпревари. Сезонът за него не е чак толкова успешен, но той се концентрира върху свикването с болидите и завършва сезона с победа и два подиума, което му отрежда десета позиция в класирането с 92 точки.
Вандоорн е пратен от Рон Денис в японските серии Супер Формула, с целта да развие своите талант и скорост. Той получава своят шанс да участва в състезание от Формула 1 в ГП на Бахрейн, след контузия на Фернандо Алонсо. Още с първата си надпревара, белгиецът показва своите качества и записва първата точка за тима през сезон 2016 и побеждава много по-опитният си съотборник в лицето на Дженсън Бътън.
Следващата 2015 година започва участието си в немския шампионат Формула 4 с отбора на Ван Амерсфоорд, като взима участие във всички 22 надпревари. Сезонът за него не е чак толкова успешен, но той се концентрира върху свикването с болидите и завършва сезона с победа и два подиума, което му отрежда десета позиция в класирането с 92 точки.
С оглед на добрите представяния на Щофел през годините, както и реализирането на дадения му шанс за ГП на Бахрейн, предпоставят неговият шанс за титулярно място още през сезон 2017, като с говори, че именно той може да замени Дженсън Бътън в екипа от Уокинг. МакЛарън със сигурност са наясно, че ако не дадат шанс на младата си изгряваща звезда още следващата година, има опасност той да бъде привлечен в някой друг от големите отбори.
Мик Шумахер
Синът на легендарния пилот Михаел Шумахер - Мик дебютира в моторните спортове на девет годишна възраст използвайки псевдонима Мик Бетч (взимайки моминското име на майка си). Той прави това, за да не привлича медийно внимание около себе си и да се фокусира върху развитието си.
През 2011 кара в КФ3 шампионата завършвайки на 9-то място, а през 2012 кара в немските Карт Мастърс серии, където финишира сезона на 7-мо място.
В зимните КФ3 серии завършва 3-ти през 2011 и 2012 година. През същата (2012) година приключва сезона на 3-то място и в сериите КФ3 ДМВ Чемпиъншип. Следващата година също успява да се представи силно и отново завършва сезона на 3-то място в немските младежки карт серии и младежката ЦИК-ФИА купа.
През 2014 година използва името Мик Джуниър състезавайки се в националния младежки шампионат. Сезонът за него завършва на второ място, като постига същия успех в световните и европейски серии.
В края на същата година участва в тестове за отбора на Йенцер Моторспорт с кола от Формула 4, като неговото представяне е силно и му осигурява в немските серии Формула 4.
В края на 2015 и началото на 2016 година взема участие и в МРФ Челиндж Формула 2000 и се състезава в четири надпревари и завършва с 2 подиума, 51 точки и 10-то място в генералното класиране. Именно през същата година Мик започва да използва своята фамилия Шумахер. В края на годината (2015) взима участие в събитие на Мерцедес - Cars and Stars, като показва пилотските си умения, но въпреки това е победен от втория в генералното класиране за сезона във Формула 1, свой сънародник - Нико Розберг.
През 2016 година отново кара в немската Формула 4, но също така започва своето участие и в италианската версия на шампионата. До този етап на сезона се намира на второ място и в двата шампионата. В немската версия има 3 победи, 3 полпозишъна и 4 подиума, а на сметката си има актив от 149 точки. В италианския шампионат също има 3 успеха, 4 подиума и 3 първи стартови позиции. Там има събрани 113 точки.
Следвайки стъпките на своя баща, Мик показва таланта си и дава заявка за участие в по-високите серии на шампионатите с отворени кокпити, а самият факт, че е изкъсо следен от екипите на Ферари и Мерцедес само говори за качествата, с които разполага младият немец.
Това и името му със сигурност ще го отведат рано или късно в кервана на Формула 1. Мик определено е мотивиран да докаже, че не само името му му пробива пътя към най-високата стълбичка в моторния спорт.
Със сигурност предстои да изгреят още много нови звезди в моторния спорт, но до момента тези четирима състезатели са може би едни от най-обещаващите. Ако тяхното развитие продължи в тази положителна посока, то ни очаква невероятно десетилетие на нова ера във Формула 1, изпълнена с много битки между талантливи състезатели от калибъра на Макс, Карлос, Щофел и Мик ( в бъдеще ).
Comments
Post a Comment