Жан-Ерик Верн е пилотът, който тази година впечатлява извън Формула 1. Бивш пилот на Торо Росо, поредният голям талант неуспял в академията на Ред Бул, по една или друга причина, събира овациите за представянето си в шампионатите, в които се състезава тази година.
Френският пилот прекара 3 години във Формула 1, карайки за отбора на Торо Росо. Направи своя дебют в спорта през 2012 година, със съотборник Дани Рикардо. Първият му сезон, за колата и техниката с която разполагаше, беше добър. Не отпадаше, беше постоянен в представянето си и завърши с актив от 16 точки на 17 позиция в генералното класиране. Въпреки, че има по-малко състезания класиран в точките, спрямо съотборника му Дани Рикардо, Верн завърши пред австралиецът с 6 точки повече.
Сезон 2013 започна много успешно за Верн, като няколко пъти спечели точки, а в състезанието за Канада завърши на 6-та позиция. Въпреки това до края на сезона неговата форма спадна и завърши на 15 място в генералното класиране при пилотите, със спечелени 13 точки, този път победен от Рикардо, който записа 21 точки.
Последният сезон на Верн във Формула 1, дойде и с големите промени в спорта. Връщането на турбо двигателите и промяна по аеродинамиката, отвори нова ера в историята на спорта. Тогава бе сменен съотборникът му, Дани Рикардо беше повишен в Ред Бул, а до Верн застана дебютанта - Дани Квят. Сезонът започна обещаващо, но с идването на европейските стартове, Жан-Ерик нямаше късмет и нон стоп бе преследван от малшанса. Отпадане в 5 от 8 състезания във въпросния период, го лиши от спечелването на много възможни точки. В края на сезона, Торо Росо обявиха, че пилотите им за сезон 2016 ще са Квят и дебютанта Макс Верстапен, но малко по-късно Себастиан Фетел напусна австрийците, за да премине във Ферари, а Дани Квят бе повишеният пилот. Верн обяви, че няма да остане в Торо Росо, след показаното им отношение спрямо французинът.
Верн премина във Ферари, като тест пилот за две години - от 2015 до февруари 2017, когато напусна италианците, за да продължи състезателната си кариера в друг клас от моторните спортове. Жан-Ерик се включи малко след началото на сезон 2014-2015 в електрическата Формула, присъединявайки се към екипа на Andretti Autosport, спечелвайки полпозишън в първата си квалификация. В състезанието Верн отпадна, като до края на сезона спечели 2 подиума и 70 точки, класирайки го на 10-та позиция в генералното класиране.
След това французинът премина през DS Virgin Racing за сезон 2015-2016, печелейки 2 подиума и карайки първият си пълен сезон във Формула Е. През 2016 Жан-Ерик подписа договор с новосъздалия се отбор на Techeetah, класирайки се 5 пъти на подиума и печелейки последното състезание за сезона, което е и неговата първа победа е влектрическия шампионат.
Настоящият сезон 2017-2018 е най-успешният в кариерата на Верн до момента. Две състезания преди края той е лидер в класирането с 23 точки пред втория Сам Бърд, много близко и до първата си титла в шампионата, печелейки 3 състезания до днес. Френският бивш пилот на Торо Росо показва този сезон, че е над всички и е израстнал изключително много след напускането му на Формула 1. Верн взе участие два поредни пъти в 24-те часа на Льо Ман (2017 и 2018г.), като тази година колата му спечели състезанието в LMP2 класът, с основен принос на френския пилот. За жалост те бяха дисквалифицирани, но карането на Верн няма как да бъде изтрито.
Виждали сме вече случай, когато на пилот от Формула 1 му е даван втори шанс. Пресен пример за това е Ромен Грожан, който ополучи шанс да кара за Рено през 2009 година за втората половина от сезона, но тогава прекалено млад Грожо не се справи и не получи шанс за следващия сезон. Все пак през 2012 Лотус го взеха за титулярен пилот и съотборник на Кими Райконен, като от тогава до ден днешен той кара и има записани вече 130 старта.
Жан-Ерик Верн се намира в най-добрата възраст за един спортист - на 28 години, той е в цветущо физическо състояние, активен пилот е и е натрупал достатъчно опит, за да бъде полезен на някой отбор от Формула 1. Защо един Хаас не замени слабо представящият се Грожан? Не трябва да забравяме, че Верн има връзки с Ферари, а тяхното влияние в американския отбор на Джин Хаас е доста голямо. Със сигурност, ако има отбор, който да е заинтересован от услугите на френския пилот, то Верн няма да се замисли да се завърне в спорта, като би бил доста полезен, с натрупания си опит и чист талант и скорост, които е доказал вече.
Comments
Post a Comment