Оценки на пилотите и отборите - сезон 2018


2018 Brazilian GP
След края на всеки сезон във Формула 1 идва времето да оценим представянето на пилотите и екипите през изминалата година.


 2018-та ни предложи доста интересни надпревари, много изпреварвания и любопитни представяния от различни екипи и състезатели, но в края на годината шампионите от последните четири сезона запазиха статуквото си и отново обраха титлите. 

Как обаче се представиха пилотите и отборите през сезон 2018 може да прочетете в следващите редове!

 Мерцедес :

Както  споменахме в началните редове на този пост, световните шампиони запазиха статуквото си и отново триумфираха с двата трофея в края на сезона. Отборно тима отново показа доминацията си, но срещна сериозна опозиция в немалко състезания от пилотите на Ред Бул и Ферари. От Бракли допуснаха няколко грешки в началото на годината, но във важните моменти бяха безпогрешни и това в крайна сметка, заедно с постоянството им в представянията им донесе крайният успех. Нашата оценка : 9.75

Люис Хамилтън: 


 
Британецът направи изключително силен сезон 2018, отпадна само веднъж и то поради проблеми в своят болид в ГП на Австрия, а по - слабите му резултати в някои надпревари бяха поради липса на темпо в колата, грешки в стратегията или ситуаци независещи от него (пример ГП на Бахрейн и Великобритания, в които Люис бе потърпевш след контаки с негови съперници). Това бе и най - силният сезон в кариерата на британеца, с което той заслужи петата си титла, ставайки по този начин първият пилот след Михаел Шумахер, който да изравни петте трофея на Хуан Мануел Фанджо. Нашата оценка: 10

Валтери Ботас: 

 
Финландецът започна годината с катастрофа в квалификацията за ГП на Австралия, но от там докъм средата на сезона често се опъваше на Люис и дори можеше да спечели поне две състезания (Китай и Азербейжан), но малшанса му препречи да го постигне. Във втората половина на сезона Ботас бе може би най - добрият втори пилот на грида, помагайки на Люис в нужните моменти, но това доведе до солиден спад във формата му и петото място в крайното класиране за сезон 2018. Нашата оценка: 5.5


Ферари: 


 Скудерия Ферари отново бяха спрягани за основният съперник на сребърните стрели, а старта на сезон 2018 бе повече от перфектен, като от Маранело можеха да спечелят първите 4 състезания на сезона, ако не бяха грешки в стратегиите и съответно малшанс. От там насетне до лятната пауза, а дори и до ГП на Сингапур силите бяха изравнени с тези на сребърните стрели, но спада във формата им в последните състезания за годината означаваха и загуба в двата съответни шампионата при пилотите и отборите. Нашата оценка: 8

Себастиан Фетел: 


Както отбора си, така и Себастиан бе считан за основният конкурент на съперника си от Мерцедес - Люис Хамилтън. Немският пилот започна силно сезона и определено имаше своите моменти през годината. Психиката и нервите му обаче се сринаха във важни моменти и това предреши изхода в пилотската битка, която в крайна сметка бе спечелена от Люис. Добрата форма на Себ в началото на сезона и грешките или проблемите на основните му конкуренти му осигуриха второто място в края на сезона, въпреки слабите резултати на Фетел в края на годината. Нашата оценка: 6.75

Кими Райконен:

 
Финландецът направи много силен сезон 2018, опъвайки се често на двамата четирикратни шампиони в битките за победите, но късмета, грешните стратегии и малшанса го лишиха от поне две победи през сезона. Все пак той постигна своето в ГП на САЩ, където направи великолепно каране в състезание предентент за напредвара на 2018-та. Кими стана и първият пилот с победа в ерите с двигатели V10, V8 и V6 респективно, като и в трите ери финландецът се е класирал поне веднъж в челната тройка в края на сезона. Нашата оценка за Кими е 7.75


Ред Бул:

 
Австрийците имаха много двуостър сезон, с добри представяния в началото и края му, но слаба форма помежду им. Все пак от Милтън Кийс докараха 4 победи за сезона, а малшанса ги лиши от поне още един или два триумфа. Ред Бул запазиха статуквото си като трета сила, а ако се вярва на думите на Хелмут Марко и Кристиан Хорнер, с по - добър двигател, какъвто те вярват че ще имат през 2019-та в лицето на Хонда, могат да нарушат доминираната досега турбо-хибридна ера в лицето на Мерцедес. Това обаче е въпрос за близкото бъдеще, а това което Ред Бул показа през тази година им отрежда оценка от 7.5

Макс Верстапен:

 
Обратно на представянето на тима си в началото на годината, Макс имаше много турболентен и изпълнен с контакти и инциденти старт на сезона. Първите му 6 старта несъмнено преминаха с удар във всяко състезание, а два от тях (Бахрейн и Баку) бяха толкова тежки, че това го извади от самите състезания. От Канада насетне обаче Макс подобри представянията си, стабилизира формата си, а това го доведе и до четвъртото място в края на 2018-та, с два успеха зад гърба си. Ако не бе толкова трудното му начало на годината, то Макс щеше да е в челната тройка, но с оглед на представянето му през целият сезон ние даваме оценка от 7.25

Даниел Рикардо:

 
Точно обратно на сезона на Макс се разви този на Рикардо. Австралиецът имаше много силно начало с два успеха от първите шест надпревари, но и две отпадания. До средата на сезона темпото продължи да е добро, а резултатите също бяха силни, като той водеше във вътрешноотборната си битка с Макс. Странно или не след обявяването на напускането му на тима на Ред Бул в края на 2018-та, проблемите за Рик следваха един след друг, а във втората половина на сезона той имаше повече отпадания отколкото завършени надпревари. В крайна сметка Рикардо завърши сезона на шестото място, което според нас му отрежда средна оценка от 6.25 през сезон 2018.

Рено:


Французите отново направиха стъпка напред в развитието си през 2018-та, като в началото на сезона дори откъм темпо бяха зад съперниците си от Хаас и МакЛарън, но към средата на сезона, а и през втората му половина успяха не само да се изравнят, а и да ги прескочат като чиста скорост, което доведе и до четвъртата позиция за тима от Енстън в крайното класиране. Комбинацията Сайнц - Хулкенберг също се оказа силна и плодородна през сезона, а във заключителната му част пилотите на Рено бяха най - добри от останалите и в квалификационно, но и в състезателно темпо. Нашата оценка за френският отбор е 8.25


Нико Хулкенберг:


Немският пилот на Рено отново показа класата си през тази година и успя да победи най - трудният си съотборник в Рено досега, като го постигна по почти категоричен начин. Хълк бе по - стабилният пилот в хода на годината, дори да имаше по - слабо темпо от съотборника си, то именно постоянството му го изкара по - напред в класирането между двамата и доказа, че немецът е един от най - подценяваните на грида. Нашата оценка: 8.25


Карлос Сайнц:


Синът на двукратният рали шампион отново записа силна година, завършвайки я в челната десетка и с 53 пункта. Испанецът беше много бърз в определени надпревари, но в хода на сезона отстъпваше на темпото на немският си колега, а и нямаше постоянството му. Добрите резултати и адаптация с болида на Рено обаче му донесоха 53 пункта и 10-та позиция в крайното класиране. За представянето му през сезона оценката ни е 7.


Хаас:


Годината на Хаас може да бъде разделена в две половини - изключително силна първа и по - слаба втора такава. Американците отново започнаха сезона много добре и въпреки двойното им отпадане в Австралия, загатнаха за доброто си темпо, което те запазиха до лятната пауза в шампионата. След това обаче липсата на подобрения по болида, влияещи се най - вече от недостатъчните средства и промените за сезон 2019, им отредиха позиция зад Рено като най - добрите от т.нар. Формула "Б", но отново няколко стъпки напред спрямо сезон 2017. Нашата оценка е 6.72


Кевин Магнусен:


Макар в началото на сезона много хора да считаха К Маг за втори пилот в тима на Хаас, то през тази година датчанина доказа именно че обратното е в ефект. Кевин не само завърши годината в челната десетка, но и с цели 5 позиции пред по - опитният си френски съекипник, като донесе най - силното представяне на отбора в историята му в ГП на Австрия, когато двамата с Грожан завършиха на пето и четвърто място респективно. Нашата оценка е 8.


Ромен Грожан:


Обратно на представянето и темпото на отбора си, Ромен Грожан също може да раздели сезона си на две части, слаба и изпълнена с грешки първа половина и много стабилна и постоянна втора такава. Фактите са такива, че той приключва годината с 17 пункта по - малко от съотборника си, в година в която се очакваше да затвърди позициите си на отборен лидер и първи пилот на американският отбор. Обратно на очакванията той завърши годината зад дебютанта Шарл Леклер, Фернандо Алонсо, Естебан Окон и Карлос Сайнц. Нашата оценка: 5.


МакЛарън:


Тима от Уокинг започна много силно 2018-та година, записвайки двойно влизане в точките още в първата надпревара за сезона, но от там темпото и започна да спада прогресивно, докато в средата на сезона, вместо в борба за влизане в Q3, Алонсо и Вандоорн се бориха за преминаването на първата част на квалификацията. Финансовите трудности на тима на Форс Индия ги пратиха на шестото място в крайното класиране при отборите, но темпото им в края на годината отговаряше на тим от дъното, а не средата на колоната. Нашата оценка е 3.75


Фернандо Алонсо:


Испанецът тотално доминираше своят по - млад белгийски съотборинк в лицето на Щофел Вандоорн, а в определени състезания успяваше да надхвърли лимитите на техниката и да докара колата в зоната на точките във важни за тима състезания, което спомогна за тяхното класиране в челната шестица и отреди на Фернандо 11-тото място при пилотите. Нашата оценка е 6.25


Щофел Вандоорн:


Белгиецът започна сезона с добри начални резултати, но формата му след това рязко спадна, като в една немалка част от квалификациите той дори завършваше на последата позиция, а доминацията на Алонсо спрямо него бе чудовищна. Щофел завърши в крайното класиране на 16-тата позиция, побеждавайки единствено Маркус Ериксон, Брендън Хартли и двамата пилоти на Уилиамс. Нашата оценка за Щофел е 3.5




Рейсинг Пойнт Форс Индия:


Сезон 2018 за тима базиран до Силвърстоун откъм представяния на пистите беше отново силна, но финансовите трудности на индийско-британският екип им костваха близо 50 пункта и позиция в топ 6 в крайното подреждане. Въпреки само 9 участия с новото име, Серхио Перез и Естебан Окон успяха да съберат достатъчно точки за да бият Заубер, Торо Росо и Уилиамс, а годината ще се запомни освен с обявянето на несъстоятелността им, както и с подиума в ГП на Азербейджан. Нашата оценка е 6.75

Серхио Перез:


Мексиканецът отново направи страхотен сезон, успявайки да вземе единственият подиум за отбора си, а отделно бе и с водеща роля в тима, побеждавайки много постоянният и бърз Естебан Окон в крайното класиране. Преставянията и скоростта на Серхио го затвърдиха като един от най - силните пилоти в средата на колоната, а със свежите средства и възможности на Рейсинг Пойнт през 2019-та, можем да видим още по - голямо подобрение в темпото му. Оценката ни за сезон 2018 на Чеко е 7.25

Естебан Окон:


Французинът имаше труден старт на сезона за втора поредна година, но подобрението на темпото му в квалификациите, както и по - голямото му постоянство в състезанията доказаха, че пред Естебан има голямо бъдеще. Французинът бе немалко пъти пред съотборника си в надпреварите, но няколко незадоволителни резултати, както и инциденти го лишиха от това да догони Перез в битката между тях. Оценката ни за Окон е 7

Алфа Ромео - Заубер:


Базираният в Хинвил швейцарски тим постигна огромен прогрес спрямо миналата година, бидейки немалко пъти в зоната на точките, а в дадени надпревари и с двете си коли. Темпото им бе толкова силно, че дори наблюдавахме немалко влизания в третите сегменти на квалификациите и от Ериксон и от Леклер, а на определени трасета и двамата успяваха да се вмъкнат сред най - добрите 10. И ако се вярва на думите на пилотите, че отбора е спрял развитието на тазгодишният болид сравнително рано през сезона, то за следващата година именно италиано-швейцарският екип може да е сред челниците в т.нар. Формула Б. Оценката ни за прогреса и представянето им през тази година е 9.

Шарл Леклер:


Монегаскът имаше една от най - силните дебютни години в спорта, успявайки да отбележи точки в едва четвъртият си старт за сезона, а влизанията му в третата част на квалификация, чистата му скорост и страхотни изпреварвания, както и умно проведени състезания бяха забелязани от Скудерия Ферари, като резултатите не закъсняха и малко след ГП на Италия той бе обявен за съотборник на Себастиан Фетел за сезон 2019. Оценката ни за Леклер с оглед на представянето му през сезона е 8

Маркус Ериксон:


Шведът направи най - силният сезон в кариерата си, записвайки 9 пункта, постоянни представяния, влизания в третата част на квалификацията и спомагайки това отбора му да завърши пред Торо Росо в битката за осмата позиция в крайното класиране. Въпреки най - добрата си година в спорта, той обаче ще отстъпи мястото си на Антонио Джовинаци в Заубер, а оценката ни за представянето му през този сезон е 7

Скудерия Торо Росо:


Партньорството с Хонда за сезон 2018, както и подобренията в шасито на италианският тим доведоха до резултати в по - важните надпревари през сезона. Пиер Гасли често докарваше болида им до невероятно силни резултати, а четвъртото място в Бахрейн си остава постижение №1 за тима през тази година и най - силното им класиране след ГП на Сингапур през 2017. Очаквано с развитието на задвижващата им система се стигна дотам те да се борят по - често за точките, но по - слабото им шаси и аеродинамика им попречиха да го правят постоянно. С оглед на резултатите им оценката ни е 5.

Пиер Гасли:


Още един  изключително впечатляващ дебютант наблюдавахме през 2018-та година. Френското протеже на Ред Бул и шампион в GP2 сериите от 2016 и вицешампион във Японската Суперформула за 2017, Гасли загатна за качествата си още в края на миналата година, когато трябваше да се включи в екипа на Торо Росо на пожар, замествайки първо Данийл Квят в ГП на Малайзия, а след това Карлос Сайнц до края на годината. Пълният му потенциал все още не е излязал наяве, но ако считаме по резултатите то той ще бъде повече от силен съекипник на Макс Верстапен догодина. С оглед представянето и резултатите му през този сезон му отреждаме оценка от 7.5

Брендън Хартли:


Ситуацията с новозеладеца може да се използва за сценарий на някой спортен филм, а участието му в спорта през 2018 само по себе си е чудо, тъй като в структурите на Ред Бул рядко се дава втори шанс на даден пилот, камо ли трети, но Хартли е именно такъв пример. Историята обаче нямаше хепиенд, тъй като след края на сезона той бе освободен от тима, а причината бяха незадоволителните му представяния, както и липсата му на темпо спрямо Пиер. Въпреки това, той успя да се вклини в точките на два случая през сезона и показа, че има скоростта, но не и постоянно. Оценката ни е 3.5

Уилиамс:


Още през 2016-та бе ясно, че Уилиамс няма да успеят да се задържат в челото на колоната още дълго време, но малко хора предричаха подобен крах за отбора от Груув. Факта, че тази година те разчитаха на двама платени пилоти за резултати не помогна на каузата им, но реалността е, че нито Сироткин, нито Строл можеха да направят нещо повече за да подобрят представянето на уникално сгрешената концепция, която бе FW41. Липсата на резултати, честите им последни редици, както и липсата на развитие влошиха ситуацията им дотам, че Мартини обяви раздялата си с тях, а бъдещето все пак може и да изглежда по - светло с Пади Лоу на върха на мениджмънт дървото, както и младият талант Джордж Ръсел, заедно с опитният Робърт Кубица зад волана за 2019-та. Що се касае до сезон 2018 обаче, оценката ни е 2.5

Ланс Строл:


Ланс се доказа като хем по - опитният, хем по - бързият пилот в Уилиамс тази година, доколкото можем да говорим за скорост, но няколкото му участия в Q2, по - добрите резултати в състезанията и квалификациите потвърдиха добрите впечатления, които канадският пилот показа през 2017-та. С оглед на възможностите на колата му и резултатите които той постигна, оценката ни е 5.5

Сергей Сироткин:


Руският пилот на Уилиамс имаше трудна година, подобна на тази на тима си, но донесе единственото участие на британците в Q3 през този сезон, а дори успя да запише точка в ГП на Италия, но въпреки това бе в дъното на колоната и не успя да бъде изключително конкурентен на Строл в силните за тима състезания, въпреки спорадичните му проблясъци през 2018-та. Оценката ни е 4.75

Comments