Правилата и промените в спортно-техническите регулации за 2021-ва година са тема на коментари в последните няколко месеца, особенно след трудностите при сегашната версия на болидите от Формула 1 в отношение на изпреварванията, както и високите бюджети, които отборите хвърлят за развитието им.
Първоначално промените трябваше да бъдат представени през месец Юни 2019, но бе решено презентацията да се отложи до Октомври, с цел да се доизпипат и изчистят част от самите правила. По тях се работи активно от трима души - Рос Браун (Директор на моторспорта за Формула 1), Пат Симъндс (Главен технически ръководител), както и Николас Томбазис (Ръководител на ФИА относно техническите правила на едноместните болиди). В тази статия ще разгледаме четирите основи, по които се работи за подобряването на надпреварите, както и конкурентноспособността на грида.
1) По - състезаеми болиди
Първата точка в новите правила ще се отнася до възможността болидите да бъдат натискани повече и докарвани до техния лимит в хода на надпреварите. Проблем който е доста осезаем в текущите регулации. Причините за това са две - издръжливостта и пазенето на гуми, както и загубата на сцепление при следването на друг болид, а решенията - няколко.
Едно от основните е промяната на начина, по който самите болиди произвеждат сцепление, а идеята да е да се върне в спорта т.нар. "ground effect", при който основната част от сцеплението, създавано от болидите да бъде чрез долната им повърхност, а не чрез сложната върволица от аеродинамични елементи по предните, странични и задни части на самите болиди. Това се очаква да има огромен ефект спрямо загубата на сцепление при движение зад друг болид, а очакваният спад на самата загуба да бъде от 50% на между 5 и 10%. Другото очаквано иновативно решение в това насока е въвеждането на "twin diffuser", чиято цел е да подобри механичното сцепление в задната част на самите коли, изчиствайки част от страничните ефекти на слипстрийма и най - вече мръсният въздух и ефекта който той оказва на гумите.
А говорейки за тях, гумите за 2021-ва година ще имат доста различни характеристики спрямо тези, с които се състезават болидите. Първата от двете промени ще е свързана с цолажа на джантите, които от сегашните 13-инчови, ще преминат на 18-инчови такива. Освен това самата смес, която ще се използва за тези гуми ще бъде от типа за състезанията за издръжливост, където самата гума издържа на дълги дистанции и много по - сериозни натоварвания. ФИА и ръководителите на Ф1 са в колаборация с Пирели в това отношение, като двете страни работят активно по тяхното разработване, а с тези промени се очаква пилотите да не се налага да прилагат толкова методи за пазенето на самите гуми, а към това има още една промяна, свързана с цялостното премахване на чохлите за загряване на гумите от 2021-ва година.
2) По-конкурентни отбори
Въпреки, че състезанието в Силвърстоун бе изключително интересно, то големите проблеми в грида може да се забележат. Те не са от вчера, а датират от 2014 година. Пол позишъна на Валтери Ботас и разликата на Мерцедес с останалите е неприемлива, както и изтъкна Рос Браун, който ще е "водачът" на промените в правилника за 2021 година. Като изключим недостижимите Мерцедес, разликата на топ трите отбора - като включим Ферари и Ред Бул и останалата част от грида, се получава неприятния факт, че Формула 1 в момента е разделена на два класа - топ 3 отборите и останалите. Самият факт, че се появиха термини, като най-добър от останалите показва сериозното и абсолючтно грешно разделение на отборите.
"В момента имаме само три отбора, които са способни да спечелят състезание. В бъдеще ще работим това да изчезне и повече отбори да имат възможността да се борят за победата, да има отново изненадващи победители, както беше преди в спорта ни." - коментира ситуацията Рос Браун. Целта е ако сложим например Шарл Льоклер или Макс Верстапен в средняшки тим да има разлика, този тим да може да се бори за челните позиции, защото сега и да се случи няма да има ефект, те двамата просто ще се борят за точки." - завърши британският технически директор на Формула 1.
Разликите в днешната Формула 1 са прекалено големи. Последните години разлика от 2 секунди и нагоре се счита за нормална чст от спорта, като до преди по-малко от 10 години 7 десети наистина бяха сериозно изоставане. Тук можем да видим грешната посока, в която спорта е поел. Положителното от всичко е че Рос Браун ще бъде водещата фигура в оформянето на правилата за 2021 година, като можем само да се надяваме, че тогава разлика от 7 десети ще е наистина голямо изоставане, а не както в момента отборите в дъното на колоната са над 2 секунди от лидерите (в най-добрия случай на състезателно темпо).
Ето и някой точки, които ще се обсъждат следващите месеци :
а) Част от спомагащите пилотите системи по колите ще бъдат премахнати, за да има пилота повече важност по време на състезанията, а не техниката да натежава в това отношение. Все пак това предложение ще се обсъжда чак през октомври месец.
б) Част от телеметрията от колата към пита и екипа, който работи на pit wall-а да бъде редуцирана.
в) Пилотът да трябва да се справя с прегряването и износването на гумите на колата или разхода на гориво, а не тези проблеми да са насочени към инженерите, които да им решават проблемите по тийм радиото.
3) Красотата на колите да бъде върната
Колите във Формула 1 трябва да бъдат черешката на тортата в автомобилните надпревари. За технологична гледна точка те са но и тяхната сексапил и красота също трябва да се върнат. Ако сравним болидите да кажем от сезон 2003 до 2007 и сегашните ще видим очевадната разлика в красотата на колите. Някога болидите бяха по-малки по-компактни по-маневрени и беше по-лесно да се изпреварват пилотите. Сегашните голи са прекалено дълги и обемисти, като на голяма част от трасетата е прекалено трудно да се случват изправарвания. Промяна във външния вид, обем и дължина на колите трябва да се промени за следващата ера на спорта.
Ефектът, по който се работи в момента от гледна точка на външния вид на колата е той да предизвика "ефектът уау" у феновете и да е до такава степен привлекателно и красиво за окото, че хората да с удоволствие да слагат тапети със снимки на колите по стените си.
Бившият дизайнер на колите на Ферари, Макларън, Бенетон и Мейнър - Николас Томбазис, който сега е на длъжност към ФИА коментира, че прототипът за 2021 година все още се обсъжда с какъв дизайн ще бъде.
"Целта ни е крайният продукт да е естетически красив. Все още не сме доволни от идеята, която имаме за предното крило, така че то най-вероятно ще претърпи промени както по дизайна си така и в аеро отношение. Има плюсове откъм аеродинамика предното крило да бъде много широко, но това не е най-красивият краен продукт така че ни предсои още работа в това отношение." - коментира Томбазис.
"Смятаме да направим феновете чст от процеса за оформянето на новите коли. Защо част от феновете са спрели да гледат спорта, какво и как намират феновете новите предложения. Ще се допитаме до тях, нещо което до момента не е правено." - обеща Рос Браун.
4) Финансово осъществим шампионат
Освен идеите за финансова шапка на бюджета, от ФИА и ФОМ разглеждат идеи и за опростяване на технологиите по самите болиди, с цел отборите да не влагат твърде много средства в работата по електрониката, както и системите по автомобилите. Някои от предложените промени за новата ера са следните:
* Стандартизирани джанти на гумите
* Стандартни спирачни системи
* Забрана на хидравличното окачване
* Рестрикции по използването на по - екзотични материали за направата на елементите по колите
* Стандартизирани радиатори
* Еднаква спецификация по отношение на параметрите на скоростните кутии
* Еднакво оборудване на екипите в боксовете
Освен горепосочените предложения, страните работещи по новите правила за 2021-ва година разглеждат възможностите и за по - малко тестове в аеро тунели за самите отбори, както и контрол на разходите, като те целят да се смали разликата между топ отборите и тези от средата и дъното на колоната с цел по - близка и конкурентна решетка. Според Рос Браун големите отбори ще си останат такива, но целта на новите правила ще е да се лимитира работата на екипите по големи групи в развитието на определени части от самите болиди, а идеята е плавно разпределяне на възможностите на всеки сектор вътре в самите екипи. Например ако 10 човека работят по един проект, който може да извлече едни 5, до 10 процента в прогрес на дадена част от болида, то по - малкото наличие на мозъци в разработването на друг аспект, където евентуално може да се изкара по - голямо подобрение, ще пострада.
Как ще се развият самите промени и какви ще бъдат окончателните спортно-технически, финансови и чисто организационни регулации, ще разберем след няколко месеца, но определено идеите заложени в развитието на спорта в план 2021 изгелждат позитивни и с цел да наблюдаваме по - интересни състезания, с повече изпреварвания, както и по - близки разлики между отборите от челото, средата и дъното на колоната.
* Забрана на хидравличното окачване
* Рестрикции по използването на по - екзотични материали за направата на елементите по колите
* Стандартизирани радиатори
* Еднаква спецификация по отношение на параметрите на скоростните кутии
* Еднакво оборудване на екипите в боксовете
Освен горепосочените предложения, страните работещи по новите правила за 2021-ва година разглеждат възможностите и за по - малко тестове в аеро тунели за самите отбори, както и контрол на разходите, като те целят да се смали разликата между топ отборите и тези от средата и дъното на колоната с цел по - близка и конкурентна решетка. Според Рос Браун големите отбори ще си останат такива, но целта на новите правила ще е да се лимитира работата на екипите по големи групи в развитието на определени части от самите болиди, а идеята е плавно разпределяне на възможностите на всеки сектор вътре в самите екипи. Например ако 10 човека работят по един проект, който може да извлече едни 5, до 10 процента в прогрес на дадена част от болида, то по - малкото наличие на мозъци в разработването на друг аспект, където евентуално може да се изкара по - голямо подобрение, ще пострада.
Как ще се развият самите промени и какви ще бъдат окончателните спортно-технически, финансови и чисто организационни регулации, ще разберем след няколко месеца, но определено идеите заложени в развитието на спорта в план 2021 изгелждат позитивни и с цел да наблюдаваме по - интересни състезания, с повече изпреварвания, както и по - близки разлики между отборите от челото, средата и дъното на колоната.
Comments
Post a Comment